icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint
Amsterdam-Rijnkanaal

KARGO

Al tientallen jaren is het Amsterdam-Rijnkanaal een belangrijke waterweg tussen de Amsterdamse haven en het Duitse Ruhrgebied. Hierdoor is het één van de drukst bevaren kanalen ter wereld. In het kanaal liggen acht stalen boogbruggen, gebouwd tussen 1934 en 1976, waarvoor grootschalig onderhoud nodig was. VES was partner voor stalen dekplaatrenovaties van de Amsterdamsebrug en Jutphasebrug.

kargo 2

Onze werkzaamheden in een notendop

De complexe renovatie van de acht stalen boogbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal staat bekend onder de naam KARGO: Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud. In totaal werden vijf van de acht bruggen compleet vervangen: de Schalkwijksebrug, Schellingwouderbrug, Loenerslootsebrug, Weesperbrug, Breukelerbrug en de Overeindsebrug. De Amsterdamsebrug en Jutphasebrug werden gerenoveerd.

Kargo 1

Klaar voor de toekomst

Door het uitvoeren van groot onderhoud kunnen de gerenoveerde boogbruggen weer ruim dertig jaar mee. De nieuwbouwbruggen hebben een levensduur van zo'n tachtig jaar. Ook zijn de bruggen verhoogd. Hierdoor is de doorvaarthoogte vergroot en wordt vierlaagscontainervaart mogelijk gemaakt.