icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq
Utrecht

Galecopperbrug

De verkeersintensiteit op de Galecopperbrug nam sinds de bouw in de jaren ’70 enorm toe. Daarom was deze brug over het Amsterdam-Rijnkanaal op de A12 toe aan renovatie. Naast het versterken van de brug gaf Rijkswaterstaat de opdracht voor het vergroten van de doorvaarthoogte met 0,9 meter. Met de aanpassingen kan de brug weer dertig jaar mee.

Galecopperbrug 1

Onze werkzaamheden in een notendop

De Galecopperbrug is onderdeel van de A12 en is met ruim 200.000 voertuigen per dag de op één na drukste brug van Nederland. Het object is 327 meter lang en bestaat uit twee stalen tuibruggen met elk vijf rijstroken. De belangrijkste en technisch lastigste onderdelen voor de versterking vormden vier stalen voorspanliggers. Deze stalen kokers moesten over de gehele breedte van het Amsterdam-Rijnkanaal aan de brug worden gekoppeld. De vier voorspanliggers kregen elk een eigen fundering die losstaat van de bestaande brugfunderingen. Het asfalt van het wegdek werd na reparatie van het stalen dek vervangen door Hoge Sterkte Beton (HSB) met een slijtlaag.

VES voerde onder meer de volgende werkzaamheden uit:

  • Het verzorgen van de dekplaatreparaties
  • Het vervangen van de trogpasstukken
  • Het plaatsen en monteren van geleiderailvoetplaten
  • Het verzorgen van overige gecertificeerde laswerkzaamheden
Galecopperbrug 3

Innovatieve aanpak

Alle betrokkenen waren tevreden en verrast over de innovatieve aanpak. Zo voerden we de werkzaamheden 100% aantoonbaar en traceerbaar uit. Met andere woorden: het gehele project was digitaal inzichtelijk. Bovendien zetten we een robot in voor verschillende laswerkzaamheden. Hierdoor versnelden we de renovatie en werd de overlast in de omgeving tot een minimum beperkt.